Lyserødt soveværelse
© Cozy Living

Ved å bytte ut denne éne tingen i soverommet kan du forbedre søvnen din

Mange lider av dårlig søvn, kanskje uten at de er helt klar over det selv. Her kan du se hvordan du med et enkelt triks kan optimere søvnen din.

14. august 2020 av Nina Lykke Sørensen

Du ved sikkert allerede at det er en dårlig idé å ta med deg mobilen inn på rommet når du skal sove. Men visste du at det er en annen ting i soverommet som kan forstyrre søvnen minst like mye? 

Mange tenner nattbordslampen ved sengen innen de skal sove, men faktisk kan også helt vanlige lamper bidra til en dårligere nattesøvn.

Forskning viser at feil type lys om kvelden og natten kan ha store konsekvenser for søvnen, og ifølge forskere er kunstig lys en stor del av grunnen til at mange mennesker ikke får nok søvn. 

Selv dempet belysning som en helt vanlig nattbordslampe kan faktisk forstyrre søvnrytmen.

Les videre og se hva du kan gjøre hvis idéen om totalt mørke før sengetid ikke høres så appellerende ut. 

Blått lys er no - rødt lys er go!

Kunstig lys som finnes i smartphones eller i nattbordlampens LED-pære har et blått skjær og korte bølgelengder. Det er disse som kan virke hemmende på kroppens produksjon av søvnhormonet melatonin.

Siden du sikkert ikke har tenkt deg å leve uten lys etter solnedgang, er det nest beste du kan gjøre ifølge forskningen å skifte ut pærene med noen som gir et varmere og mer rødlig skjær.

Forskning viser nemlig at rødt skjær er langt bedre for kroppen om kvelden.

Hvis du vil sikre deg en bedre søvn så er alt du skal gjøre altså å skifte ut pæren i nattbordslampen - enkelt, ikke sant? 

Få tak i riktig pære og kroppen din vil takke dig

Du kan eventuelt bytte ut pærene i alle lampene på soverommet eller kun bytte pæren i nattbordslampen som du så kan bruke som eneste belysning før sengetid.

Du kan også velge en smart belysning som ved hjelp av en fjernkontroll eller smartphone kan skifte farge og styrke - som for eksempel denne fra Philip Hue systemet.

På den måten kan du fortsatt bruke lampen med normalt lys om dagen.

Hvis du ikke har en lampe på nattbordet så kan du finne inspirasjon til en flott bordlampe på vår liste med 10 stilfulle bordlamper til hjemmet ditt.  

Phillips hue rød pære
© Phillips

TIPS Velger du de fleksible pærene der du selv kan styre lysets tone så kan du også velge et varmere rødlig skjær i stuen før sengetid i de måneder hvor det blir tidlig mørkt. 

Seneste

Kanskje du også er interessert i...