Skyldig! Etter 5,5 år i et boligmagasin gjør jeg fortsatt denne feilen

Det finnes ingen konkrete regler for innredning, men etter snart 6 år i et boligmagasin vet jeg at det finnes noen gode tommelfingerregler av en grunn.

Vi har hatt diskusjonen i redaksjonen flere ganger over de siste 5,5 årene, hvor jeg har vært ansatt som digital redaktør:

Kan man snakke om regler i innredning?

Argumentet i mot er, at det ikke finnes regler når det handler om noe som kort og godt er et spørsmål om smak.

Argumentet for er, at du godt kan sette opp noen tommelfingerregler for hvordan du får et uttrykk som er innenfor den generelle, brede oppfattelsen av god smak.

For eksempel er det ikke bra hvis møbler står for tett.

De fleste vil unngå at det ser ut som at man må krabbe seg mellom sofa og lenestol for å sette seg til rette.

Derfor kan vi snakke om tommelfingrerregler for gangarealer og rom som man passerer igjennom.

En annen tommelfingerregel handler om bruken av nips.

“Regelen” sier at du bør samle nipsene i grupper i stedet for å spre de tynt ut som på første bilde nedenfor.

Saml i stedet tingene i små klynger av høyere og lavere ting blandet og skap et mer rolig, men samtidig dynamisk uttrykk, som på det andre bilde du ser ved å swipe.

FØR

Anitta Behrendt, redigeret af Mi Skjold Brix

ETTER

Anitta Behrendt, redigeret af Mi Skjold Brix

Det er denne "nips"-regelen som jeg personlig er skyldig i å bryte.

Det eneste eksempelet som egentlig kom litt overraskende på meg er skjenken min. En kveld la jeg merke til at jeg har satt en lampe, en potte, en skål, en vase og en lysestake med cirka samme avstand på tvers av de 140 centimeterne uten å tenke over det.

Da jeg bevisst forholder meg til det, blir det veldig tydelig at det ikke ser så fint ut, men mest rotete.

I dag står lampen og vasen derfor ved siden av hverandre på venstre side.

Så tar jeg en "pause".

Krukken står alene litt til høyre for midten, mens skålen og lysestaken pluss at en liten bonbonniere står samlet helt til høyre.

Jeg har ikke lengre en trang til å rydde opp på skjenken, fordi det ser ikke rotete ut.

Uttrykket har blitt mer rolig og interessant, fordi alt ikke stå på lik linje, men forskjøvet i varierende høyder.

Det har etterlatt plass til "pauser" i innredningen så tingene kommer mer til sin rett.

Prøv selv, og se hvordan nipset blir mer interessant at se på når du setter det sammen i små stilleben i stedet for at spre det ut.