Salt- og pepperkverner til 139 kr. plutselig revet bort

Noen trender er uforutsigbare. Og det er absolutt tilfelle her.

© IKEA

Takket være TikTok og Instagram kan alt bli en hype.

Og i det siste har sosiale medier vært katalysator for en overraskende ny besettelse av noe så hverdagslig som et salt- og peppersett.

Kvernene, som har fått det pussige navnet «Halvtom», er laget av IKEA og består av brunt glass og hvit og grå plast.

Selv om de har vært i hyllene siden 2023, er det først nå de blir revet bort.

Dette er takket være flere og flere videoer, spesielt på TikTok, som hyller settet.

En av dem som forelsket seg i designet - og bidro til hypen - er Sofia Batko Ingemann Larsen, som bor i Danmark.

«Jeg har virkelig blitt påvirket!» begynner hun en TikTok-video som ender med at hun drar til IKEA for å kjøpe settet selv.

«Se hvor f*** ing kule de er! De ser ut som noe Normann Copenhagen har laget», sier hun i videoen.

Halvtom sett fra IKEA

Det er dette settet fra IKEA som plutselig har blitt TikTok-stjerner

© IKEA

Vi spør om trenden har nådd Norge, og Ikeas norske presseavdeling forteller at 'Halvtom' vanligvis et populært produkt, men at de siste to ukene har de solgt dobbelt så mye som de pleier å gjøre. Så det er helt tydelig at denne trenden merkes i Norge også. Men de informerer om at det er fremdeles er mulig å få tak i produktet ved alle deres varehus og i nettbutikken.

Bak serien står den finske designeren Hanna-Kaarina Heikkilä, som har studert i Japan, Danmark og Sverige, så det er kanskje ikke overraskende at designet hennes blir godt mottatt her i landet også.

Kundene hennes inkluderer blant annet de skandinaviske merkene Ferm Living og Bolia.

Hva blir den neste IKEA-besettelsen?