Her er årets største interiørtrender
Vi dro på Oslo Design Fair og tok en titt på trendene for 2018. Der fant vi et bad fylt med mose og grønne blader, et bord med bare greiner og et helt rødt rom.
Voksende grønn livsstil
To ganger i året legger Oslo Design Fair frem trendene de har tro på i en tendensutstilling. Årets utstilling besto av trendene; Fortolkninger, Androgyn, Klorofyll og Floralsk med det overordnede temaet Identitet. Årets utstilling skulle inntas med alle sanser. En tur gjennom de fire trendsonene skulle du oppleve, sanse og lukte årets største trender. Alle sansene skulle aktiveres, ikke minst luktesansen og dermed gi deg en følelse av velvære. Og hvilket rom forbinder vi med ro og velvære? Jo, badet, ikke sant?
– Det handler om å ta vare på seg selv og det grønne levesettet. Vi er mer opptatte av hva vi spiser, hva vi omgir oss med, av det etiske og at ting er skikkelig. Vi trenger å ta mer ansvar for oss selv og verden. Dette er en tid for å kjenne etter og zoome inn på de små tingene, sier kreativ direktør for ODF, Grete Sivertsen når hun introduserer trenden Klorofyll. Men hvordan blir denne trenden synlig i interiørene våre?
– Vi velger bærekraftige materialer og det er større fokus på overflater og mønstre på blant annet tekstiler, forteller Sivertsen.
Klorofyll-trenden fremstår grønn og lukter av mose og blader under årets tendensutstilling. Iscenesatt med badekaret Frame, designet av Norm Architects for italienske Ex.t og en fløyelstol fra Gubi.
Fikk du ikke med deg høstens tendensutstilling på Oslo Design Fair, kan du se alle bildene her!

Fargen på badet under tendensutstillingen var mørk og lyset som slapp inn gjennom taket ble ekstra godt synlig.
På veggen er det valgt Lady Pure colour 6352 Evening Green fa Jotun.

– Det skal ikke være pent blomstrete!
Det er ikke første gang vi ser blomstrete mønster i interiøret. Men i år utvikler trenden seg i en spennende retning. I utstillingen var denne trenden illustrert med et spisebord fullt av greiner, kvister og en hvit blomst her og der.
– Det skal ikke være pent blomstrete. Vi har jobbet mye med tørkede blomster i utstillingen og bringer inn forfallet. Det er de døde greinene, kvistene og stråene som vises. Vi har tatt vekk de grønne, friske stilkene og festet blomstene på døde greiner, forklarer Sivertsen.

Den floralske trenden er mer eksperimentell og ikke så pen, vårlig og fresh som vi er vant til å se den. Her er den illustrert av Anne Mina som er grunnlegger av blomsterbutikken Mina Milanda på Frogner.

Gammelt møbel i ny drakt
Årets utstilling var delt inn i rom som var malt først og fremst i en dus og avdempet fargepalett, hentet fra Jotuns nyeste fargekart. Bortsett fra ett. Det knallrøde.
– Vi tok inn den røde fargen fordi den er en frekk kontrast mot de duse fargene og gjør det mer personlig, forteller Sivertsen.
I dette rommet illustreres trenden «Fortolkninger», og arketyper som Tonning og Stryns Ola Windsor-stol er hentet frem og malt i den samme røde Selbu-fargen. Her er fokuset på norske møbler som er fortolket og fremstår som nye. Og det er dragningen vår mot kulturarv, røtter og behovet for tradisjoner som gir denne trenden en plass på årets utstilling. En stor del av trenden er også viet strikkingens oppblomstring.
– Vi trodde det var en liten bølge, men da vi så hvor mange som stilte opp på arrangementet til Strikk og Drikk forsto vi hvor populært strikking fortsatt er, forteller Sivertsen.
Liker du å forandre stil og farger etter humør og årstid er denne trenden noe for deg!

Lekent og uventet
En stor del av utstilligen var viet den Androgyne trenden og et bevisst fokus på å viske vekk skillet mellom det maskuline og det feminine. Under utstillingen var det illustrert med vintage-klassikere kombinert med Gam Fratesis eksperimentelle formspråk.
– Duse farger og maskuline hyller lager en miks som er leken og uventet. Fargene er monokrome og går ton-i-ton, forteller Sivertsen.
Hold deg oppdatert på de nyeste trendene og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
